У Дніпрі знову курсує ретро-трамвай. Історія, факти і новий сезон 2025 року.
26 квітня у Дніпрі офіційно стартував новий сезон роботи ретро-трамвая — унікального транспортного символу міста, який поєднує сучасність із історією. Тепер мешканці та гості міста знову можуть проїхатися маршрутом від Залізничного вокзалу до вулиці Центральної, відчувши атмосферу старого Катеринослава. Однак цього року сезон буде коротшим: через масштабний ремонт трамвайних колій ретро-вагон курсуватиме лише обмежений час.
Що стоїть за цією подією? Якою є історія трамвайного руху в Дніпрі? Як з'явився ретро-трамвай і чому його історія така загадкова? Розповідаємо докладно.
Як у Дніпрі з'явився трамвай: шлях від 1897 року
Дніпро — одне з перших міст на території тодішньої Російської імперії, де з'явився електричний трамвай. Трамвайний рух відкрили 14 (27) червня 1897 року. Це була грандіозна подія: у місто прибули почесні гості, а сам рух урочисто запустили з площі Вокзальної (нині — район Центрального вокзалу).
Спочатку трамвайна система мала одну лінію протяжністю 2,5 кілометра — від Залізничного вокзалу до Соборної площі. Вагони були зеленими, виготовленими за німецькою технологією фірми «ГАНС і К».
Поступово мережа розширювалася. До початку ХХ століття у місті вже працювали кілька трамвайних ліній. Трамвай став не тільки засобом пересування, а й символом урбаністичної культури Катеринослава.
Золоті роки і труднощі: трамвайна епоха ХХ століття
Протягом радянських десятиліть трамвай залишався важливою складовою міського транспорту. Особливо стрімким був розвиток у 1930–1950 роках. Проте Друга світова війна завдала потужного удару: трамвайне господарство було майже повністю зруйноване.
Відновлення системи розпочалося вже у 1944 році. Нові вагони, нові лінії, масштабна електрифікація — Дніпро став одним із найбільших трамвайних центрів України.
Перший ретро-трамвай: історія загадкового вагона
У 1976 році Дніпро готувався до святкування 200-річчя з дня заснування міста. В межах підготовки до ювілею виникла ідея створити особливий вагон — точну копію старовинного трамвая кінця ХІХ століття. Працівники місцевого трамвайного депо, на основі історичних фотографій та креслень, відновили зовнішній вигляд вагону зразка 1897 року.
Ретро-трамвай прикрасили відповідно до епохи: лаковане дерево, латунні деталі, оригінальна форма корпусу. Його урочисто вивели на маршрут у червні 1976-го.
Але після завершення святкових заходів вагон таємничо зник. До сьогодні залишилося мало інформації про те, що з ним сталося: за однією версією, вагон списали через технічну несправність; за іншою — демонтували та розібрали на деталі.
Відродження у 1997 році: два нових ретро-вагони
Ідея повернути ретро-трамвай у місто знову виникла в середині 1990-х. До 100-річчя першого трамвайного маршруту (1897–1997) було ухвалено рішення виготовити два вагони:
- Вагон №001 (зелений): зібраний вручну працівниками трамвайного депо на базі старого корпусу, максимально наближеного до оригіналу 1897 року.
- Вагон №002 (червоний): переобладнаний зі старого снігоочисного трамваю 1930-х років.
Вагон №001 став пасажирським, а №002 встановили як пам'ятник. Саме зелений вагон щороку виходить на маршрути в літній сезон і вже став улюбленцем жителів міста.
Новий сезон 2025 року: що потрібно знати
У 2025 році сезон роботи ретро-трамвая стартував 26 квітня і триватиме обмежений період — через заплановані ремонтні роботи на трамвайних коліях.
КП «Дніпровський електротранспорт» повідомило такі деталі:
- Маршрут: від Залізничного вокзалу до вулиці Центральної.
- Графік руху: кожні вихідні з 11:00 до 20:00.
- Вартість проїзду: 15 гривень.
- Пільги: не діють на даному маршруті.